Giné, C., Balcells, A., y Mas, J. (2023). El benestar de l’alumnat i les famílies en els processos d’inclusió educativa. Àmbits de Psicopedagogia i Orientació, 58, 5–23.  

https://doi.org/10.32093/ambits.vi5850479

La inclusió educativa està des de fa anys en el centre de l’agenda de les polítiques educatives de la gran majoria de països, sobretot des de la Convenció sobre els drets de les persones amb discapacitat (NU, 2006), i té a veure amb els processos de canvi i transformació de les escoles i instituts orientats a remoure les barreres que alguns alumnes troben per atènyer el ple desenvolupament personal, emocional, social i acadèmic. Encara que la darrera finalitat dels processos d’inclusió educativa és promoure el benestar emocional i qualitat de vida de l’alumnat i de les famílies, crida l’atenció que entre l’abundant literatura (estudis, recerques, assajos, etc.) que s’ha publicat en les darreres dècades relativa a la inclusió educativa, poques són les referències que aborden directament l’impacte que els processos d’inclusió educativa tenen en el benestar emocional dels i les alumnes, i rars els que se centren en les famílies. En conseqüència, aquest article té com a objectiu, en primer lloc, explorar els aspectes que poden contribuir al benestar i qualitat de vida de l’alumnat amb necessitats de suport a l’escola ordinària; en segon lloc, analitzar els elements que tenen un impacte en el benestar i qualitat de vida de la família; i, finalment, es descriuen aquelles qüestions que el professorat hauria de tenir en compte en l’acompanyament de les famílies amb fills i filles amb trastorns del desenvolupa en els processos d’inclusió educativa.