Archivos anuales: 2020

The Role of After-School Digital Media Clubs in Closing Participation Gaps and Expanding Social Networks

2020-04-11T15:55:22+01:00abril 6th, 2020|Etiquetas: , , |

This article considers how after-school digital media clubs, as an example of informal learning, can provide meaningful opportunities for youth to participate in the creation of interest-driven learning ecologies through media production. Ethnographic research was conducted in two after-school digital media clubs at a large, ethnically diverse, low income public high school over the course of an academic year. The after-school clubs provided students with opportunities to develop digital literacies that could be leveraged for the acquisition of cultural and social capital.  Although participation in the clubs expanded students’ offline social networks, restrictive school policies blocked access to social media and [...]

Webinar: “Educar siglo XXI: Linda Castañeda y Toni Solano”

2020-04-09T22:29:33+01:00abril 4th, 2020|Etiquetas: , , , |

Xenon organiza el Webinar “Educar siglo XXI: Linda Castañeda y Toni Solano”, que consiste en una charla sobre tecnología educativa impartida a través de internet. Su interés radica en que en ella presentan dos exponentes importantes de la tecnología educativa en España, como son Linda Castañeda y Toni Solano. La actividad se llevará a cabo el día 14 de abril de 2020, a través de una plataforma que será informada a los participantes inscritos. Podrás encontrar más información sobre el evento en el siguiente link: Más información  

Measuring experiences of interest-related pursuits in connected learning

2020-04-11T15:36:47+01:00abril 2nd, 2020|Etiquetas: , , , |

This paper describes an effort to develop a survey instrument capable of measuring important aspects of adolescents’ experiences of interest-related pursuits that are supported by technology. The measure focuses on youths’ experiences of connected learning (Ito et al. in Connected learning: an agenda for research and design. Digital Media and Learning Research Hub, Irvine, 2013), an emerging model of learning across settings supported by digital media. Specifically, the instrument aims to measure the depth with which youth are able to engage in an interest-related pursuit, the level of support and encouragement they receive from peers, and the degree to which their pursuit involves performance [...]

Convocatoria: Para publicar artículos en la Revista 404

2020-04-09T22:39:05+01:00marzo 30th, 2020|Etiquetas: , , |

La Secretaría de Cultura de México, a través del Centro Centro de Cultura Digital y La Colmena, Centro de Tecnologías Creativas “Grace Quintanilla”, convoca a la comunidad a participaren la Revista 404, que ha abierto la convocatoria para presentar trabajos. La revista busca artículos de divulgación que fomenten la discusión sobre las prácticas y relaciones mediadas por la tecnología, los hábitos en lectura y escritura, el lugar de las personas como ciudadanos de sociedades tecnologizadas y la forma en cómo la cultura digital ha afectado las vidas afectivas y sociales. El periodo de recepción de propuestas y documentación es del 7 al 21 [...]

Ver más allá

2020-03-03T11:51:45+01:00marzo 30th, 2020|

La de ver el horizonte, de ver un poco más allá, es lo que nos salva. Y creo que está en todos nosotros.   Luis Eduardo Aute durante uno de sus conciertos  

Educational ICT report: Brazil’s mobile-only internet use grows

2021-02-08T23:49:55+01:00marzo 30th, 2020|Etiquetas: , , , |

The 7th edition of the ICT Kids Online Brazil survey was recently launched by the Comitê Gestor da Internet no Brasil. Drawing on a nationally representative survey with 2,964 internet-using children aged 9 to 17 and one of their parents, the Brazilian report is the longest-running in the Global Kids Online network with annual waves since 2012. In 2018-19, the survey estimated that 86% of Brazilian children aged 9 to 17 years are internet users – up from 85% in the previous year. While inequalities in access to and use of digital technologies persist, some of the gaps are slowly decreasing. [...]

Congreso: 7° Congreso Internacional de Innovación Educativa, CIIE

2020-04-02T13:47:34+01:00marzo 27th, 2020|Etiquetas: , , , |

El Tecnológico de Monterrey organiza el 7° Congreso Internacional de Innovación Educativa, CIIE, que consiste en un evento que busca compartir las tendencias y prácticas que están transformando la educación en el mundo, así como fomentar la experimentación, la innovación, el emprendimiento y la creación de redes de alto valor. La actividad se llevará a cabo del 14 al 16 de diciembre de 2020, en Monterrey, México. Si deseas conocer más información sobre los requisitos para enviar trabajos, puedes consultar en el siguiente enlace:  https://ciie.itesm.mx/es/tipos-de-contribuciones/ Además, si quieres conocer los trabajos que se han presentado en años anteriores en el Congreso, puedes visitar [...]

Collaborating and Connecting, the emergence of the sharing economy

2021-03-22T14:22:15+01:00marzo 26th, 2020|Etiquetas: , , , |

This book was published by Reisch & Thogersen in the UK. While sharing is a longstanding form of exchange, new forms of sharing have emerged. What is innovative about today’s sharing is that it is a market form in which strangers—rather than kin and communities—exchange goods and services. The contemporary sharing economy creates new ways of provisioning goods and services and opportunities for what we have called connected consumption, relying on peer-to-peer relationships rather than existing market actors to mediate exchanges. In this book chapter by the Connected Learning Alliance, the authors suggest that participation in the sharing economy is motivated [...]

Congreso: «XXVI Jornadas sobre la Enseñanza Universitaria de la Informática (JENUI 2020)»

2020-03-30T20:12:13+01:00marzo 25th, 2020|Etiquetas: , , |

La Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de la Universitat de València y la Asociación de Enseñantes Universitarios de la Informática organizan las "XXVI Jornadas sobre la Enseñanza Universitaria de la Informática (JENUI 2020)". El objetivo de estas jornadas es promover el contacto, el intercambio y la discusión de conocimientos y experiencias entre profesores universitarios de Informática y grupos de investigación en educación que puedan enriquecer esta área. La actividad se llevará a cabo los días 8, 9 y 10 de julio de 2020, en la ciudad de Valencia. Podrás encontrar más información sobre el evento en el siguiente link: Más información

Congreso: “XVII Congreso Nacional y IX Iberoamericano de Pedagogía”

2020-03-30T12:42:58+01:00marzo 23rd, 2020|Etiquetas: , , |

La Sociedad Española de Pedagogía y la Red Transdisciplinar de Investigación Educativa organizan el “XVII Congreso Nacional y IX Iberoamericano de Pedagogía”, que consiste en un encuentro para que diferentes actores educativos puedan reflexionar y conversar sobre educación en el marco de la sociedad de la información. La actividad se llevará a cabo los días 1, 2 y 3 de julio de 2020, en Santiago de Compostela. Podrás encontrar más información sobre el evento en el siguiente link:  Más información

Ir a Arriba