Freud y la experiencia
Sólo la propia y personal experiencia hace al hombre sabio. Sigmund Freud, “Carta a Albert Einstein: ¿Por qué la guerra?”
Iris Merino2020-05-15T12:00:13+01:00May 15th, 2020|
Sólo la propia y personal experiencia hace al hombre sabio. Sigmund Freud, “Carta a Albert Einstein: ¿Por qué la guerra?”
Mariana Largo2020-07-02T08:53:01+01:00May 14th, 2020|Tags: collaborative learning, connected learning, formal education, learning ecology, learning experiences, service-learning, video|
Video resumen de la intervención "El aprendizaje Servicio: bases pedagógicas e ideas clave" a cargo de Josep María Puig, catedrático de Teoría e Historia de la Educación de la Facultad de Pedagogía de la Universitat de Barcelona, en el marco del V encuentro para la promoción del aprendizaje servicio, realizado el 15 de noviembre de 2012 en Barcelona.
Mariana Largo2020-07-02T09:36:00+01:00May 11th, 2020|Tags: equality, formal education, interview, paper|
By now the coronavirus, and the resulting fallout, has impacted just about every family in one way or another. Students are out of school, unemployment is rising and social distancing could take a psychological toll. But not everyone is equally affected. Research indicates that students from low-income backgrounds could fall further behind their peers if learning stops too long and the country sinks into recession. That makes the conversation about education equity essential. But the term doesn’t just mean equipping students with the same devices and broadband access. Schools also play an important role in boosting at-home learning among families. This post, [...]
Antonio Membrive2020-05-23T19:33:55+01:00May 10th, 2020|Tags: science, talk, technology|
The Source of Inspired Research (SIR) is organizing the International and Interdisciplinary Virtual Conference on Digital Environments for Learning (VCDEL). VCDEL is the premier forum for the presentation of new advances and research results in the field of Education. The conference will bring together a wide audience of academicians, policy makers and practitioners in the domain of interest from around the world. In the last few years, people's use of various digital technology has increased significantly both at home and in the work place. In this context, information and communication technologies offer new semantic spaces and action boundaries to experiment [...]
Mariana Largo2020-07-02T10:41:57+01:00May 7th, 2020|Tags: equality, formal education, life skills, sense of learning, video|
En esta charla TEDx Lleida 2019, Coral Regí, directora pedagógica de la Escola Virolai de Barcelona, reflexiona en torno a la pregunta ¿De qué hablamos cuando hablamos de Nueva Educación? Explica de manera magistral cómo una nueva educación puede cambiar el mundo. En un mundo globalizado, los nuevos desafíos son oportunidades para hacer las cosas de manera diferente, y la educación es la herramienta para formar jóvenes críticos, divergentes y agudos, que a través de la cooperación y el autoconocimiento sean capaces de liderar sus propias vidas y el destino del mundo, que ahora está en sus manos. Subtítulos en castellano gracias a la [...]
Iris Merino2020-05-05T11:55:55+01:00May 5th, 2020|
“Ser el eterno forastero, el eterno aprendiz, el eterno postulante: he allí una forma para ser feliz.” Ribeyro, J. R. (2003). La tentación del fracaso: diario personal, 1950-1978. Seix Barral.
Antonio Membrive2020-05-05T10:57:27+01:00May 5th, 2020|Tags: curriculum, learning experiences, videoconferencia|
El próximo 6 de mayo, el Centro de Investigación para la Transformación Socioeducativa de la Universidad Católica Silva Henríquez, en Chile, estará transmitiendo en vivo el seminario "El derecho a la educación en tiempos de COVID-19: Reflexiones sobre las respuestas de continuidad educativa en América Latina y el Caribe". Contará con grandes invitados latinoamericanos, como Henry Renna, Carlos Vargas, Danton Vera y Rodrigo Hurtado, entre otros. Para todos quienes deseen inscribirse, ya se encuentra disponible el formulario de inscripción: http://bit.ly/2KNKGo3. Para más información, haz click en el siguiente enlace: Link
Mariana Largo2020-07-01T13:19:35+01:00May 4th, 2020|
In this article of KnowledgeWorks, Jillian Kuhlmann, Senior Manager Communications, writes about the role of teachers in a personalized, competency-based classroom. In the classroom, teachers are moving between groups of learners, facilitating discussions, helping students explore and set goals, or may be engaged in more direct instruction with a few students at a time. Their classrooms may offer flexible seating and students participate in decisions about how and where they learn. They may be working independently or grouped based on what they’re working on. Because this classroom looks so different, many teachers – and students, parents, school leaders, and community members – still have questions [...]
Mariana Largo2020-07-06T08:40:55+01:00May 4th, 2020|Tags: learner identity, learning personalization, paper, reflection, research project, secondary education|
El artículo El Dosier de aprendizaje, una herramienta al servicio de la personalización publicado en el portal EDUforics ofrece una descripción detallada de una práctica de personalización del aprendizaje escolar llevada a cabo en el Instituto Quatre Cantons de Poblenou (Barcelona). En general, las estrategias de personalización del aprendizaje escolar tienen como finalidad ayudar a los alumnos y alumnas a atribuir valor y sentido personal a lo que aprenden en las escuelas e institutos y a las tareas y actividades que en ellas llevan a cabo para aprender. Concretamente, una de las estrategias más eficaces de personalización del aprendizaje es la previsión de tiempos, [...]