Projecte BLE_STEM

//Projecte BLE_STEM
Projecte BLE_STEM2019-03-24T09:00:02+00:00

Les experiències dels joves fora de l’escola relacionades amb la ciència i la tecnologia i el seu impacte en la seva actitud cap a la ciència [BLE_STEM]

 

El projecte BLE_STEM ha tingut com a finalitat recaptar informació sobre les activitats relacionades amb la ciència i la tecnologia en les quals participen habitualment fora del context escolar nens i joves. Gràcies a l’espectacular desenvolupament de les tecnologies mòbils i les xarxes sense fils, en els últims anys han aparegut nous contextos d’activitat que ofereixen als nens i joves oportunitats i recursos per a aprendre. Aquestes experiències d’aprenentatge són cada vegada més nombroses i significatives i permeten a nens i joves adquirir coneixements i desenvolupar competències de diferent naturalesa. El focus del projecte en les experiències d’aprenentatge quotidianes relacionades amb la ciència i la tecnologia enllaça amb la preocupació actual per promoure l’interès i la motivació dels estudiants per aquests àmbits de coneixement i millorar el seu ensenyament i aprenentatge en el context escolar.

El projecte Les experiències dels joves fora de l’escola relacionades amb la ciència i la tecnologia i el seu impacte en l’actitud davant la ciència s’ha finançat amb el suport de la Fundació La Caixa, convocatòria d’ajudes a la recerca RecerCaixa 2013. Referència: FBiG 307687.

Data d’inici: 2014

Data de finalització: 2017

El projecte BLE_STEM es va plantejar dos objectius:

  • estudiar les activitats relacionades amb la ciència i la tecnologia en les quals participen els nens i adolescents en la seva vida quotidiana i extraescolar, i les experiències d’aprenentatge associades a aquestes activitats;
  • estudiar les actituds davant la ciència i la tecnologia i l’interès que manifesten per ella els nens i adolescents, així com la seva relació amb les activitats en les quals participen.

Amb la finalitat d’aconseguir aquests objectius, el projecte es va organitzar en tres fases de manera que el resultat de cadascuna d’elles va constituir el punt de partida de la següent.

Fase 1

  • Finalitat: identificar les activitats en les quals participen habitualment els nens i adolescents fora del context escolar que els proporcionen oportunitats i recursos per a aprendre, així com els espais i contextos soci-institucionals en els quals aquestes activitats tenen lloc (família, entitats esportives, culturals, religioses…) i les experiències d’aprenentatge associades a elles.
  • Metodologia: entrevistes de grup focals.
  • Participants: grups de nens i adolescents escolaritzats en centres educatius d’educació primària i secundària de tres franges d’edat (10,13 i 16 anys) i grups formats per pares i mares.

Fase 2

  • Finalitat: explorar la freqüència i amplitud de la participació de nens i joves en les activitats i contextos soci-institucionals identificats en la fase 1, així com les seves actituds davant la ciència i la tecnologia i l’interès que manifesten per aquests àmbits de coneixement.
  • Metodologia: qüestionaris.
  • Participants: nens i adolescents escolaritzats en centres educatius d’educació primària i secundària de tres franges d’edat (10,13 i 16 anys).

Fase 3

  • Finalitat: exploració en profunditat de les activitats relacionades amb la ciència i la tecnologia i les experiències d’aprenentatge associades a elles, així com de les actituds i interès per la ciència i la tecnologia, d’un nombre reduït d’alumnes i alumnes seleccionats pel contrast de les seves respostes al qüestionari.
  • Metodologia: entrevistes individuals.
  • Participants: nens i adolescents escolaritzats en centres educatius d’educació primària i secundària de tres franges d’edat (10,13 i 16 anys), seleccionats a partir de les seves respostes als qüestionaris aplicats en la fase precedent.

Escola Agustí Gifre, Plaça del poble, s/n  – 17150 Sant Gregori, Girona

NS d’Alcarràs, Plaça del l’Arquitecte Ignasi Miquel, 1, 25180 Alcarràs, Lleida.

Escola d’Almenar, C/ Escoles,1 – 25126 Almenar, Lleida

INS d’Almenar, C/Espados, 75 Almenar, Lleida.

Escola Antònia Simó i Arnó, Tossal de les Creus, s/n, 25100 Almacelles, Lleida

Escola Calderón de la Barca, C/ Nil, 27-29  – 080031 Barcelona

SES Caldes de Malavella, Av. Països Catalans, s/n – 17455 Caldes de Malavella, Girona

INS Canigó, C/ Canigó, s/n – 25100 Almacelles, Lleida

Escola Carme Auguet, Port Lligat, 11 – 17007 Girona

Escola Comtes de Torregrossa, C/ Escoles Noves, s/n, 25180 Alcarràs, Lleida

IE Costa i Llobera, C/ Capella de can Caralleu s/n , 08017 Barcelona

Escola El Rodonell, C/ Major, 10 – 17121 Corçà, Girona

Escola Els Secallets, Av. Parlament de Catalunya, 5-7 – 43880 Coma-ruga, Tarragona

INS Josep Brugulat, Ctra. Figueroles, 19 – 17820 Banyoles, Girona

Escola La Benaula, C/ Pau Casals, s/n – 17455 Caldes de Malavella, Girona

Escola La Farga de Salt, C/ Sant Dionís, 40 – 17190 Salt, Girona

Escola La Salle Cassà de la Selva, C/ Germà Agustí, 25,  17244 Cassà de la Selva, Girona

Escola La Salle, C/ La Salle, 12,  17002 Girona

Escola Llagut, St. Pere el Pescador, Girona

INS Salvador Espriu, Plaça de les Glòries Catalanes, 20, 08018 Barcelona

Escola Sant Esteve, C/ Vall·llobera, 62, 17455 Caldes de Malavella, Girona

Escola Taialà, Carretera Taialà, 75, 17007 Girona

INS Tossa de Mar, Avda. Catalunya, 19, 17320 Tossa de Mar

INS Vallvera, C/ Camí de les Guixeres, 2, 17190 Salt, Girona

Escola Verd, C/ Joan Maragall, 32, 17002 Girona

Investigadors principales:

César Coll Salvador (Universitat de Barcelona)

Ignasi Vila Mendiburu (Universitat de Girona)

Investigadors i investigadores:

Engel Rocamora, Anna (Universitat de Barcelona)

Esteban Guitart , Moisés (Universitat de Girona)

Falsafi, Leili (Municipality of Botkyrka, Sweden)

de Gispert Pastor, Inés (Universitat de Barcelona)

Oller Badenas, Judith (Universitat de Girona)

Onrubia Goñi, Javier (Universitat de Barcelona)

Rochera Villach, María José (Universitat de Barcelona)

Siqués Jofre, Carina (Universitat de Girona)