Experiències d’aprenentatge i identitat d’aprenent en l’era digital: itineraris d’aprenentatge en contextos educatius formals i no formals [BLE_LI]
En el marc de la denominada Societat de la Informació (SI), la incorporació de les TIC a pràcticament tots els àmbits de l’activitat humana ha impulsat noves i múltiples oportunitats per a aprendre, igual que ha ampliat de forma considerable el potencial dels escenaris tradicionals com a fonts d’aprenentatge. Per aquest motiu la participació en les activitats que tenen lloc en contextos diversos és cada vegada més una font important d’aprenentatge.
Les persones transitem per aquests contextos, participem en les activitats que en ells tenen lloc, aprofitem en major o menor mesura les oportunitats que ofereixen per a aprendre i tenim experiències d’aprenentatge que proporcionen la matèria primera per a construir una representació de nosaltres mateixos com a aprenents, és a dir, que afavoreixen la construcció de la nostra identitat d’aprenent (IdA). En aquesta línia d’idees, el projecte BLE_LI va buscar aprofundir en com les persones ens construïm com a aprenentes i en els processos de construcció de la IdA.
El projecte Experiències d’aprenentatge i identitat d’aprenent en l’era digital: itineraris d’aprenentatge en contextos educatius formals i no formals ha estat finançat amb el suport del Ministeri d’Economia i Competitivitat. Convocatòria de Projectes I+D+I del Programa estatal de recerca, desenvolupament i innovació orientada als reptes de la societat. Ref.: EDU2013-40965R.
Data d’inici: 2014
Data de finalització: 2017
El projecte BLE_LI es va plantejar tres objectius:
- estudiar els itineraris d’aprenentatge d’alumnes que es troben en diferents moments de la seva escolaritat, atenent al seu relat de les experiències d’aprenentatge, als contextos en els quals aquestes experiències tenen lloc i a les activitats a les quals apareixen associades;
- estudiar l’impacte que tenen les experiències d’aprenentatge referides pels alumnes sobre els significats que construeixen sobre si mateixos com a aprenents; i
- estudiar dos aspectes que tenen una especial importància en la construcció de significats sobre un mateix com a aprenent: els patrons o esquemes culturals que els alumnes utilitzen per a construir aquests significats i la incidència d’altres identitats, sobretot culturals i de gènere, en la construcció de la IdA.
Amb la finalitat d’aconseguir aquests objectius, el projecte es va organitzar en tres fases de manera que el resultat de cadascuna d’elles va constituir el punt de partida de la següent.
Fase 1
- Finalitat: identificar i descriure les activitats en les quals participen habitualment els nens i adolescents fora del context escolar que els proporcionen oportunitats i recursos per a aprendre, els espais i contextos soci-institucionals en els quals aquestes activitats es duen a terme, el paper que en elles tenen les TIC i les experiències d’aprenentatge a les quals apareixen vinculades.
- Metodologia: entrevistes de grup focals.
- Participants: grups de nens i adolescents escolaritzats en centres educatius d’educació primària i secundària de tres franges d’edat (10,13 i 16 anys) i grups formats per pares i mares.
Fase 2
- Finalitat: explorar la freqüència i amplitud de la participació de nens i joves en les activitats i contextos soci-institucionals identificats en la fase 1, així com el paper que en elles tenen les TIC i les experiències d’aprenentatge vinculades.
- Metodologia: qüestionaris.
- Participants: nens i adolescents escolaritzats en centres educatius d’educació primària i secundària de tres franges d’edat (10,13 i 16 anys).
Fase 3
- Finalitat: explorar en profunditat l’impacte de les experiències d’aprenentatge més rellevants relatades per un nombre reduït de nens i adolescents en la construcció de significats sobre si mateixos com a aprenents, així com els esquemes culturals utilitzats en aquesta construcció i la relació amb altres identitats.
- Metodologia: entrevistes individuals.
- Participants: nens i adolescents escolaritzats en centres educatius d’educació primària i secundària de tres franges d’edat (10,13 i 16 anys), seleccionats a partir de les seves respostes als qüestionaris aplicats en la fase precedent.
Escola Agustí Gifre, Plaça del poble, s/n – 17150 Sant Gregori, Girona
NS d’Alcarràs, Plaça del l’Arquitecte Ignasi Miquel, 1, 25180 Alcarràs, Lleida.
Escola d’Almenar, C/ Escoles,1 – 25126 Almenar, Lleida
INS d’Almenar, C/Espados, 75 Almenar, Lleida.
Escola Antònia Simó i Arnó, Tossal de les Creus, s/n, 25100 Almacelles, Lleida
Escola Calderón de la Barca, C/ Nil, 27-29 – 080031 Barcelona
SES Caldes de Malavella, Av. Països Catalans, s/n – 17455 Caldes de Malavella, Girona
INS Canigó, C/ Canigó, s/n – 25100 Almacelles, Lleida
Escola Carme Auguet, Port Lligat, 11 – 17007 Girona
Escola Comtes de Torregrossa, C/ Escoles Noves, s/n, 25180 Alcarràs, Lleida
IE Costa i Llobera, C/ Capella de can Caralleu s/n , 08017 Barcelona
Escola El Rodonell, C/ Major, 10 – 17121 Corçà, Girona
Escola Els Secallets, Av. Parlament de Catalunya, 5-7 – 43880 Coma-ruga, Tarragona
INS Josep Brugulat, Ctra. Figueroles, 19 – 17820 Banyoles, Girona
Escola La Benaula, C/ Pau Casals, s/n – 17455 Caldes de Malavella, Girona
Escola La Farga de Salt, C/ Sant Dionís, 40 – 17190 Salt, Girona
Escola La Salle Cassà de la Selva, C/ Germà Agustí, 25, 17244 Cassà de la Selva, Girona
Escola La Salle, C/ La Salle, 12, 17002 Girona
Escola Llagut, St. Pere el Pescador, Girona
INS Salvador Espriu, Plaça de les Glòries Catalanes, 20, 08018 Barcelona
Escola Sant Esteve, C/ Vall·llobera, 62, 17455 Caldes de Malavella, Girona
Escola Taialà, Carretera Taialà, 75, 17007 Girona
INS Tossa de Mar, Avda. Catalunya, 19, 17320 Tossa de Mar
INS Vallvera, C/ Camí de les Guixeres, 2, 17190 Salt, Girona
Escola Verd, C/ Joan Maragall, 32, 17002 Girona
Investigador principal:
César Coll Salvador (Universitat de Barcelona)
Investigadors i investigadores:
Aldana, Mónica (Universitat de Barcelona)
Bagnoli, Anna (University of Cambridge)
Díaz-Barriga, Frida (Universidad Nacional Autónoma de México)
Engel, Anna (Universitat de Barcelona)
Esteban, Moisés (Universitat de Girona)
Falsafi, Leili (Municipality of Botkyrka, Sweden)
de Gispert, Inés (Universitat de Barcelona)
Latinjak, Alexander (Universitat de Girona)
Lopez, Víctor (Universitat de Girona)
Oller, Judith (Universitat de Girona)
Ratner, Carl (Institute for Cultural Research and Educatiio)
Remesal, Ana (Universitat de Barcelona)
Rochera, María José (Universitat de Barcelona)
Siqués, Carina (Universitat de Girona)
Vidosa Horacio (Universitat de Barcelona)
Vila Ignasi (Universitat de Girona)
Aprenentatge i educació escolar en el segle XXI: la connexió entre experiències d’aprenentatge dins i fora de l’escola. Barcelona, España, 17-18 de novembre de 2016