Projecte Aprendre amb sentit

//Projecte Aprendre amb sentit
Projecte Aprendre amb sentit2019-03-17T10:49:17+00:00

Aprendre amb sentit: estratègies, instruments i pràctiques de personalització de l’aprenentatge escolar [AcS]

 

El projecte de recerca Aprendre amb sentit: estratègies, instruments i pràctiques de Personalització de l’aprenentatge escolar s’inscriu en el marc dels esforços desplegats actualment en diferents àmbits per a reforçar el sentit que nens i joves atribueixen als aprenentatges que duen a terme en les institucions d’educació formal i escolar. Concretament, la seva finalitat és identificar, documentar, analitzar i donar a conèixer experiències, propostes i pràctiques de personalització de l’aprenentatge escolar, així com les estratègies i instruments utilitzats en les mateixes amb capacitat contrastada per a promoure l’aprenentatge amb sentit entre l’alumnat.

El projecte Aprendre amb sentit. Estratègies, instruments i pràctiques de personalització de l’aprenentatge escolar s’ha finançat amb el suport de la Fundació Santa María. Referència: FBiG 308977.

Data d’inici: 2016

Data de finalització: 2019

El projecte es proposa aconseguir els objectius següents:

  1. Establir les dimensions més rellevants de la personalització de l’aprenentatge escolar en termes dels aspectes o components dels processos d’ensenyament i aprenentatge i de l’organització i funcionament dels centres educatius, a partir d’una revisió de la literatura especialitzada i d’una anàlisi de les propostes i experiències publicades sobre el tema.
  2. Identificar, analitzar, valorar i donar a conèixer algunes experiències i propostes de personalització de l’aprenentatge especialment destacades des de la perspectiva de la seva capacitat per a promoure un aprenentatge amb sentit entre l’alumnat.
  3. Identificar, formalitzar i difondre estratègies i instruments d’eficàcia contrastada per al disseny i desenvolupament de propostes, experiències i pràctiques de personalització de l’aprenentatge escolar.
  4. Dissenyar, implementar i avaluar un procediment d’intervenció i assessorament a centres educatius d’educació primària i secundària dirigit a reforçar i impulsar processos d’innovació educativa basats en la personalització de l’aprenentatge.
  5. Assenyalar línies d’actuació prioritàries per a avançar en la direcció d’una major personalització de l’aprenentatge escolar referides als centres educatius i el professorat, a les comunitats en les quals se situen els centres i els actors socials i comunitaris, i a les administracions educatives i els responsables de les polítiques educatives.

El projecte té com a focus l’estudi de pràctiques innovadores dissenyades i implementades en 8 centres d’educació primària i secundària situats en tres demarcacions diferents: Catalunya, Comunitat de Madrid i Mèxic DF. En cada centre, el projecte contempla 3 fases:

1. Fase preparatòria

  • Selecció dels centres participants. Negociació i acord de participació en la recerca amb els equips directius i amb el professorat implicat dels centres seleccionats.
  • Anàlisi conjunta de les pràctiques innovadores de personalització de l’aprenentatge escolar en curs en els centres educatius seleccionats, realitzat conjuntament pel professorat implicat i els membres de l’equip de recerca adscrits a ells, i decisió sobre la pràctica innovadora en la qual se centrarà la recerca en cada centre.
  • Revisió de les pràctiques innovadores seleccionades a partir dels resultats i valoracions resultants de les anàlisis realitzades. Re-disseny, si escau, de les pràctiques.
  1. Fase primer cicle de disseny – implementació
  • Seminari de seguiment del desenvolupament de la pràctica amb els principals actors implicats (periodicitat setmanal o quinzenal, segons els casos), amb una especial atenció a la seva capacitat per a promoure i reforçar el sentit que l’alumnat participant atribueix als aprenentatges i a la dinàmica de treball col·laboratiu dels actors implicats (professorat i equip de recerca).
  • Recollida sistemàtica i periòdica d’informació sobre la implementació de la pràctica innovadora.
  • Anàlisi i valoració de la informació recaptada sobre el desenvolupament i l’impacte de les pràctiques innovadores implementades en els centres participants.
  • Revisió i, si escau, modificació, ampliació i/o aprofundiment de la pràctica innovadora implementada a la llum dels resultats de l’anàlisi i la valoració realitzada. Disseny de la pràctica proposada per a ser implementada en el cicle següent com a resultat de la revisió.
  1. Fase segon cicle de disseny – implementació
  • Seminari de seguiment del desenvolupament de la pràctica amb els principals actors implicats (periodicitat setmanal o quinzenal, segons els casos), amb una especial atenció a la seva capacitat per a promoure i reforçar el sentit que l’alumnat participant atribueix als aprenentatges i a la dinàmica de treball col·laboratiu dels actors implicats (professorat i equip de recerca).
  • Recollida sistemàtica i periòdica d’informació sobre la implementació de la pràctica innovadora re-dissenyada.
  • Anàlisi i valoració de la informació recaptada sobre el desenvolupament i l’impacte de les pràctiques innovadores implementades durant aquesta fase en els centres participants.

Colegio FUHEM Montserrat, C/Juan Esplandiú 2, bis 28007 Madrid

Escola Francesco Tonuccic/ Pont de Suert, 4 25001 Lleida

I.E.S. Miguel Catalán, Avd. José Gárate, s/n 28023 Coslada

INS Anna Gironella de Mundet, C/ Olympe de Gouges s/n | Recinte Mundet 08035 Barcelona

INS Cal Gravat, C / Puig i Cadafalch, 54-56 08243 Manresa

INS Josep Vallverdú, Avda. Dr Trueta s/n 24500 Les Borges Blanques

INS Quatre CantonsCamino Antiguo de Valencia 37-39 08005 Barcelona

SINS CardenerC/ del Sol, 13 08250 Sant Joan de Vilatorrada

César Coll, coordinador general (Universitat de Barcelona)

Demarcación de Barcelona:

Engel, A. (Coordinadora, Universitat de Barcelona)

Oller, Judith (Universitat de Barcelona)

Rochera, María José (Universitat de Barcelona)

Largo, Mariana (Universitat de Barcelona)

Merino, Iris (Universitat de Barcelona)

Membrive, Antonio (Universitat de Barcelona)

Añazco, David (Universitat de Barcelona)

López, Irene (Universitat de Barcelona)

Demarcación de Lleida:

Manzano, Raül (Coordinador, Centre de Recursos Pedagògics del Segrià)

Bonet, Amadeu (Institut d’Educació Secundària Josep Vallverdú)

Lladós, Laura (Escola Bressol Municipal Balafia)

Carrillo, Carolina (Escola Camps Elisis)

Llovera, Gemma (Institut d’Educació Secundària Josep Vallverdú)

Majó, Fanny (Escola Francesco Tonucci)

Zapater, Maria (Institut d’Educació Secundària Josep Vallverdú)

Demarcación de Madrid:

Martín, Elena (Coordinadora, Universidad Autónoma de Madrid)

Solari, Mariana (Universidad de Extremadura)

Hernández, Laura (Universidad Complutense de Madrid)

Nieto, Mara (Universidad Autónoma de Madrid)

Martín, Javier (Universidad Complutense de Madrid)

Pérez, Eva Mª (Universidad Complutense de Madrid)

Demarcación de México:

Díaz Barriga, Frida (Coordinadora, Universidad Autónoma de México)

Gasca, María Alejandra ((Universidad Nacional Autónoma de México)

Heredia, Abraham (Universidad Nacional Autónoma de México)

López, Edmundo (Universidad Nacional Autónoma de México)

López, Rafael (Universidad Nacional Autónoma de México)

Ramírez, Minerva (Universidad Nacional Autónoma de México)

Vázquez, Verónica (Universidad Nacional Autónoma de México)

Zárate, Fernando (Universidad Nacional Autónoma de México)