Personalitzar els aprenentatges a través dels interessos dels alumnes i les alumnes. Col·laboració de l’equip docent i implicació de l’alumnat.
La hipòtesi de partida del projecte és doble. D’una banda, es considera que, en el marc de la nova cultura de l’aprenentatge associada a la societat de la informació, és necessari introduir canvis substancials en les pràctiques educatives escolars, dirigits a adaptar aquestes pràctiques a les necessitats plantejades per la nova ecologia de l’aprenentatge. Entre aquests canvis, l’adopció d’una perspectiva de personalització, i en particular la presa en consideració dels interessos de l’alumnat com a punt de partida de l’acció educativa, ocupen un lloc fonamental, perquè afecten directament la possibilitat que l’alumnat pugui, en el context actual, atribuir sentit a l’aprenentatge escolar i desenvolupar la necessària implicació i compromís amb aquest aprenentatge.
D’altra banda, es considera que el canvi i la millora de les pràctiques educatives orientades al treball amb i a partir dels interessos de l’alumnat és un procés que resulta indissociable del desenvolupament de comunitats professionals docents compromeses amb la innovació i la transformació educativa. Comprendre aquestes dinàmiques de treball conjunt i els factors que influeixen en elles, així com els processos que permeten que es desenvolupin de manera reeixida, resulta, per tant, fonamental perquè el canvi en les pràctiques educatives escolars sigui possible.
El projecte Personalitzar els aprenentatges a través dels interessos dels alumnes i les alumnes. Col·laboració de l’equip docent i implicació de l’alumnat, Implica-t, té com a focus estudiar processos d’implementació d’iniciatives i propostes de personalització de l’aprenentatge centrades en la presa en consideració dels interessos de l’alumnat com a punt de partida de l’acció educativa dirigida a reforçar el sentit que l’alumnat atribueixen als aprenentatges que duuen a terme a les escoles i als instituts.
El projecte Personalitzar els aprenentatges a través dels interessos dels alumnes i les alumnes. Col·laboració de l’equip docent i implicació de l’alumnat compta amb el soport del Ministeri de Ciència i Innovació en el marc de la convocatòria de Projectes I+D+i Reptes Recerca. Referència PID2020-116223RB-I00.
Data d’inici: setembre de 2021
Data de finalització: setembre de 2024
El projecte IMPLICA-T es planteja tres objectius:
- Explorar la percepció del professorat, l’alumnat i les seves famílies sobre els factors que promouen la implicació i el compromís dels alumnes i les alumnes en les activitats i els aprenentatges escolars, així com també les seves expectatives respecte a la incidència que té la seva participació en aquestes pràctiques educatives per al seu futur personal i professional.
- Aprofundir en la comprensió de com determinades pràctiques educatives de personalització de l’aprenentatge ajuden els i les alumnes a construir i reconstruir interessos, així com el paper que juguen aquestes pràctiques en la promoció d’aprenentatges amb major sentit i valor personal per a l’alumnat.
- Descriure i comprendre les dinàmiques de treball conjunt entre el professorat que està implementant proposades de personalització de l’aprenentatge escolar que prenen en consideració els interessos dels i les alumnes en el disseny, la planificació i desenvolupament de les activitats d’ensenyament i aprenentatge per a ajudar-los a atribuir un major sentit i valor personal als aprenentatges escolars.
El projecte adopta una estratègia metodològica mixta, combinant una aproximació extensiva, de caràcter quantitatiu, i una aproximació intensiva, de caràcter qualitatiu basada en l’estudi de casos múltiples.
En el projecte, l’aproximació extensiva pretén explorar, en una mostra àmplia, la percepció de professorat, alumnat i famílies sobre la implicació i el compromís de l’alumnat en relació amb els aprenentatges escolars, i en particular sobre el paper del treball amb i a partir dels interessos de l’alumnat en aquesta implicació i compromís. L’aproximació intensiva, d’altra banda, pretén estudiar en profunditat, en un nombre reduït de centres educatius, la forma en que es dissenyen i desenvolupen pràctiques educatives de personalització centrades en el treball amb i a partir dels interessos de l’alumnat, i les dinàmiques de treball del professorat implicades en el disseny i desenvolupament d’aquestes pràctiques. Les dues aproximacions busquen enriquir-se i donar-se suport mútuament.
Aquesta estratègia metodològica es concreta en el projecte en cinc fases de treball:
Fase 1. Exploració extensiva a través de qüestionaris de la percepció de professorat, alumnat i famílies sobre la implicació i el compromís de l’alumnat en relació amb els aprenentatges escolars
Fase 2. Selecció de centres, situacions de treball conjunt del professorat i pràctiques (seqüències didàctiques) de personalització centrades en el treball amb i a partir dels interessos dels i les alumnes que seran objecte d’estudi intensiu
Fase 3. Recollida de dades sobre les situacions de treball conjunt entre docents i sobre les pràctiques (seqüències didàctiques) de personalització seleccionades
Fase 4. Anàlisi de les dades recollides sobre les situacions de treball conjunt entre docents i les pràctiques (seqüències didàctiques) de personalització seleccionades
Fase 5. Retorn i discussió dels resultats de l’anàlisi amb els participants, i interpretació final.
ESCOLA BARCELONA – Barcelona
ESCOLA IPSE – Barcelona
ESCOLA INFANT JESÚS – Barcelona
ESCOLA LES PALMERES – Santa Coloma de Gramanet
ESCOLA RIERA DE RIBES – Sant Pere de Ribes
INSTITUT ESCOLA BARNOLA – Avinyó
INS CARDENER – Sant Joan de Vilatorrada
INS NAVARCLES – Navarcles
INS QUATRE CANTONS DE POBLENOU- Barcelona
Escola Vila Olímpica
Anna Engel IP (Universitat de Barcelona)
Judith Oller IP (Universitat de Barcelona)
César Coll (Universitat de Barcelona)
Rosa Colomina (Universitat de Barcelona)
Júlia Griful (Vrije Universiteit Brussel)
Teresa Mauri (Universitat de Barcelona)
Marta Minguela (Universitat de Barcelona)
Javier Onrubia (Universitat de Barcelona)
Jordi Renom (Universitat de Barcelona)
Mª José Rochera (Universitat de Barcelona)
Jaime Fauré (estudiant del Doctorat Interuniversitari de Psicologia de l’Educació, DIPE)
Anna Ginesta (Universitat de Barcelona)
Mariana Lago (estudiant del Doctorat Interuniversitari de Psicologia de l’Educació, DIPE)
Clara Madrid (estudiant del Doctorat Interuniversitari de Psicologia de l’Educació, DIPE)
Antonio Membrive (Universitat de Barcelona)
Iris Merino (Universitat de Barcelona)
Catalina Lizama (estudiant del Doctorat Interuniversitari de Psicologia de l’Educació, DIPE)
Natalia Silva (estudiant del Doctorat Interuniversitari de Psicologia de l’Educació, DIPE)
Sofía Adanovna Varona (estudiant del Doctorat Interuniversitari de Psicologia de l’Educació, DIPE)
Horacio Vidosa (Universitat de Barcelona)
Alexandra Villablanca (estudiante del Doctorado Interuniversitario de Psicología de la Educación, DIPE)
María Isabel Vizquerra (estudiant del Doctorat Interuniversitari de Psicologia de l’Educació, DIPE)